ÚČEL
Tento právní a finanční blog byl založen, aby široké
veřejnosti, zejména spotřebitelům umožnil zlepšit jejich orientaci
v právní problematice a nově nabyté schopnosti využít v každodenním
životě. Není tedy primárně určen pro odborníky, byť i ti jsou na blogu a
obzvláště v diskuzi vítaní. Jazykem a terminologií zde užívanou se proto
maximálně přizpůsobujeme běžné mluvě. Pokud by přesto byly nějaké termíny či
pasáže obtížně srozumitelné, nechť nám to laskaví čtenáři sdělí v diskuzi
pod konkrétním příspěvkem.
ZPŮSOB
Do blogu budeme v pokud možno pravidelných týdenních intervalech
vkládat příspěvky věnující se vždy jednomu právnímu nebo finančnímu tématu.
V oblasti práva budou jednotlivé příspěvky tvořit ucelený systém právních
základů. Věříme, že pokud čtenář tyto základy pochopí a aplikuje do svého
každodenního jednání s jinými subjekty, přinese mu to nemalý užitek.
DŮVOD
Motivací k vytvoření a vedení blogu nám byl fakt, že
široká veřejnost dle našeho názoru vyplývajícího z četných osobních
zkušeností má o právu minimální povědomí. Předně předpoklad, že právo je zapotřebí
pouze, pokud osoba vstoupí do konfliktní situace, je veskrze chybný. Do právních
vztahů vstupujeme téměř každodenně. Když v samoobsluze kupujeme chléb, byť
přitom nemusíme říci ani slovo, uzavíráme konkludentně (beze slov, prostřednictvím
činu) kupní smlouvu, jejímž potvrzením je paragon. Pokud si paragon ponecháme, bude-li
v chlebu například zapečený šváb, můžeme na jeho základě chléb reklamovat
jako vadný (zapečený šváb není obvyklou a očekávatelnou součástí chlebu) a
požadovat na odpovědném zástupci provozovny, v níž jsme chléb zakoupili
(tedy nikoli po pekárně, která se sice dopustila chyby, že zapekla švába, leč
s níž jsme kupní smlouvu neuzavírali), výměnu za chléb bezvadný či vrácení
peněz. Toto je však jen jedna kapka v moři. Právo ovládá naše rodinné vztahy
– práva a povinnosti manželů, práva a povinnosti mezi rodiči a potomky, vyživovací
povinnost... majetkové vztahy – jaká oprávnění má vlastník věci, co se stane s majetkem
zemřelého... a samozřejmě právo smluvní,
které zahrnuje vzorové příklady smluv, jejichž uzavřením činí osoba v ideálním
případě svůj život naplněnější a sebe šťastnější. Nicméně při neznalosti
právních základů může být obtížné zorientovat se v písemných smluvních
ustanoveních, která jsou předkládána druhou smluvní stranou, fungující typicky
jako podnikatel. Důsledkem takového podpisu potom zpravidla bývá následek
opačný, tedy učinění svého života komplikovanějším a nešťastným.
Dobrý den,
OdpovědětVymazatpatřím mezi právní laiky, a proto plně souhlasím s potřebou zvýšení právní vzdělanosti. I když vymezení pojmu demokratický právní stát bude určitě zajímavé, je možné se zabývat tématy, které právě někoho tzv. "pálí" a potřebuje se v nich lépe orientovat?
Například, mám já jako osoba, která si nechala zaslat z e-shopu balíček smluvní vztah s distribuční společnosti, která mi ho nedodala, neuložila ani výzvu a po týdnu uložení ho poslala zpět? Jak se mohu dopracovat k odškodnění za to, že musím znovu kontaktovat e-shop a že mé dítě nedostalo dárek k Vánocům včas? Děkuji.
Dobrý den, jak jsme již uváděli v článku, je naším záměrem posílit právní vědomí laické veřejnosti. Na cestě za tímto cílem jsme se rozhodli postupovat od objasňování základů právního systému takovým způsobem, aby se pravidelní čtenáři našeho blogu již nemuseli ptát, co mají v konkrétní situaci dělat, nýbrž aby jim to vyplynulo z informací uvedených v našich článcích.
VymazatK Vašemu dotazu - smluvní vztah s distribuční společností (předpokládáme, že máte na mysli poskytovatele poštovních služeb) má uzavřen e-shop. Reklamaci distribuční služby můžete uplatnit u e-shopu, který ji následně uplatní u distribuční společnosti. Odškodněním Vám tak může být sleva z poštovného, které zřejmě v souvislosti s doručením balíčku e-shop účtoval. Odškodnění psychické újmy Vašeho dítěte se budete domáhat jen stěží. Jestliže jste si z e-shopu objednala zboží, pravděpodobně jste v odpověď obdržela vyrozumění o tom, v jakém termínu Vám bude e-shop zboží odesílat. Pokud jste po tomto termínu nezjišťovala, zda Vám zásilka byla již odeslána, vyplývá z toho z pohledu práva, že včasnost jejího dodání v termínu před Vánoci pro Vás nebyla tak zásadní.
Pokud byste přes výše uvedené informace chtěla podniknout právní kroky k získání odškodnění, obraťte se na náš, byť z ekonomického hlediska jsou tyto kroky beze smyslu.